26 Haziran 2014 Perşembe

Ruby Dilinin Tarihi ve Çıkış Noktası

    1. DİLİN ORTAYA ÇIKIŞI

Ruby, Yukihiro Matsumoto tarafından 24 Şubat 1993 yılında tasarlanmış basit ve güçlü bir nesneye yönelik programlama dilidir. Perl, Smalltalk, Eiffel, Ada ve Lisp gibi dillerden etkilenmiştir [1]. “Programcının en iyi arkadaşı” sloganıyla lanse edilmektedir.  Ruby’nin nasıl ortaya çıktığı bizzat yazarı tarafından 1999 yılına ait bir mail listesinde aşağıdaki şekilde ifade edilmiştir [2] :
Meslektaşım ile nesneye yönelik betik/komut dosyası dilinin olasılığı hakkında konuşuyordum. Nesneye yönelik betik dili çok umut verici görünüyordu. PERL biliyordum, fakat onu pek sevmiyordum, çünkü onda oyuncak bir dil havası vardı (hala da var). Daha sonra PHYTON öğrendim fakat onu da sevemedim. Onun gerçek bir nesneye yönelik dil olduğunu düşünmedim. Ondaki nesneye yönelik kavramlar sanki dilin bir eklentisi gibiydi. 15 yıllık bir dil taraftarı ve Nesneye Yönelik Programlama destekçisi olarak, gerçekten eşsiz bir nesneye yönelik, kullanımı kolay bir betik dili aradım ama bulamadım.  Bunun üzerine böyle bir dili kendim yapmaya karar verdim. Yorumlayıcıyı çalışır hale getirmek aylarımı aldı. Bir programlama dilinde olmasından hoşlanacağım, döngüler, hata yakalama, çöp toplayıcı gibi özellikleri Ruby'e ekledim. Daha sonra PERL dilinin özelliklerini bir sınıf kütüphanesinde toplayarak bunları uyguladım.”
    1. DİLİN İSMİ

Matsumoto, İngilizce “pearl” yani inci kelimesinden esinlenen Perl dilinden etkilendi ve yeni dili için de bir mücevher ismi seçmek istedi. Bir arkadaşının doğduğu ay olan Temmuz'u simgeleyen burç taşından hareketle Ruby yani yakut ismini koydu. Ayrıca Pearl (inci) Haziran'ı simgeleyen bir burç taşıdır. Bununla birlikte, yazı tipi boyutlarında Pearl 5 puntoyu ifade ederken Ruby 5.5 puntoyu ifade eder. Bu nedenlerle de Ruby ismi oldukça anlamlıdır [2].
    1. DİLİN TARİHÇESİ

Dilin ilk kararlı hali 0.95 versiyon numarasıyla 21 Aralık 1995 tarihinde lanse edilmiştir. Bunu izleyen yıllarda dilin bir çok versiyonu yayınlanmıştır: [1]
  • Ruby 1.0 (1996 Aralık) : Ard arda yayınlanan versiyonlardan sonra 25 Aralık'ta yayınlandı.
  • Ruby 1.2 (1998 Aralık)
  • Ruby 1.4 (1999 Ağustos)
  • Ruby 1.6 (2000 Eylül)
  • Ruby 1.8 (2003 Ağustos) : 10 yıl geçerli kaldıkran sonra 2013'te desteği sonlandırılmıştır.
  • Ruby 1.9 (2007 Aralık) : GPL yerine BSD lisansına geçildi. 1.8 versiyonu ile uyumsuzdur.
  • Ruby 2.0 (2013 Şubat) : Bir çok yeni özellik eklendi. 1.9.3 versiyonu ile geriye dönük uyumludur.
  • Ruby 2.1 (2013 Aralık)
  • Ruby 2.1.1 : 24 Şubat 2014'te yani Ruby'nin 23. yaş gününde yayınlandı.


Takashi sunumlarında Ruby'nin tarihini 5 döneme ayırmıştır. [3]:
  • Tarih Öncesi Çağ: 1993'de dil hiç bir kod olmadan kavramsal olarak ortaya çıktı. Ruby ismi seçildi.
  • Antik Çağ: Ruby'nin ilk kararlı sürümü yayınlandı. İlk makale ve web sitesi hazırlandı.
  • Orta Çağ: Dil Japonya'da yaygınlaştı. Ruby kitabları ard arda yayınlandı. Bir çok konferans düzenlendi.
  • Modern Çağ: Dil Japonya dışında yaygınlaştı.
  • Muasır Çağ: Ruby'nin zirve yaptığı ve artık tamamen kabul gördüğü zamanlardır. “Ruby on Rails” devri.


[1] "Ruby Programming Language”, http://en.wikipedia.org/wiki/Ruby_(programming_language), Erişim: 13 Mart 2014.
[2] Shugo Maeda (17 December 2002), "The Ruby Language FAQ", http://www.ruby-doc.org/docs/ruby-doc-bundle/FAQ/FAQ.html , Erişim: 2 Mart 2014.
[3] Nick Sieger, “RubyConf: History of Ruby”, http://blog.nicksieger.com/articles/2006/10/20/rubyconf-history-of-ruby/ , Erişim: 13 Mart 2014.

NOT: YTÜ - İleri Programlama Dili Dersi 2014 1. Dönem Ödevi Çerçevesinde Hazırlanmıştır

Hiç yorum yok: